درهم برهم

اگر با آن صحبت کنید، آن را دوست خواهید داشت! 8 نکته برای سخنرانی موثر

اگر با آن صحبت کنید، آن را دوست خواهید داشت! 8 نکته برای سخنرانی موثر

برای کسانی که از سخنرانی در جمع می ترسند. 8 نکته برای ارائه یک سخنرانی موثر…

Bir konuşsan çok seveceksin! Etkili konuşma için 8 tavsiye

صدای شما ارزشمند است، به آن اعتماد کنید. — جان LASSETER

سخنرانی در جمع برای بسیاری از مردم یک کابوس است. لیست نفی ها ادامه دارد، مثلاً چه چیزی را توضیح دهم، چگونه توضیح دهم، در زندگی ام نمی توانم آن را انجام دهم، لکنت دارم، حملات پانیک دارم… و وقتی لحظه صحبت فرا می رسد، این جملات در مغز شما در سراسر بدن شما پخش می شود. ابتدا دست‌هایتان عرق می‌کند، سپس دهانتان شروع به خشک شدن می‌کند، صورت و گوش‌هایتان داغ می‌شوند، پاهایتان بی‌حس می‌شوند، ضربان قلبتان تند می‌شود، شکمتان گزگز می‌شود، صدایتان می‌لرزد و کم کم خشن می‌شود. اگر به جلوی خود نگاه کنید، چشمان زیادی به شما نگاه می کنند، امکان ندارد به عقب نگاه کنید. آیا رفتن سخت است یا ماندن؟

از آنجایی که نمی توانید بروید، بدون اینکه بفهمید چه می گویید، شروع به فهرست کردن جملات می کنید، با این نگرانی که هر چه زودتر سخنرانی خود را تمام کنید. اگر آن را جمع کنید، حتی 3-5 دقیقه صحبت نکرده اید، اما انگار یک قرن است، در این میان، طلسم شکسته شده و چشم ها از شما دور می شوند. با این حال، همه می‌خواهند راوی خوبی باشند و مردم مجذوب شوند و به حرف‌هایشان گوش دهند.

اما اگر می‌دانستید که سخنرانی در جمع مهارتی است که می‌توان آن را بهبود بخشید، چه می‌شد، آیا باز هم می‌ترسیدید؟ من می گویم استعدادهای قابل رشد، زیرا حتی مجریان ذاتاً با استعداد عالی برای ارائه یک سخنرانی بی نقص سخت کار می کنند. آن وقت شما هم می توانید با چند تکنیک راوی خوبی شوید. اگر آماده هستید، رازهای داستان نویس را با شما در میان می گذارم.

1- هیجان خود را تحت کنترل نگه دارید.

احساس هیجان از صحبت کردن در مقابل عموم غیرعادی نیست. هر فردی که در انظار عمومی ظاهر می شود و سخنرانی می کند، کم و بیش هیجان را تجربه می کند. نکته مهم این است که می توانید هیجان خود را به مثبت تبدیل کنید و از تبدیل آن به ترس جلوگیری کنید. به یاد داشته باشید، هیجان تا زمانی که اغراق آمیز نباشد به شما انگیزه می دهد. انجام تمرینات تنفسی برای کنترل هیجان شما را آرام می کند. اگر می‌خواهید یک سخنرانی/ارائه برنامه‌ریزی شده داشته باشید، می‌توانید قبل از ارائه به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش دهید که به شما آرامش می‌دهد.

2- مقدمات را فراهم کنید

آمادگی برای یک سخنرانی خوب مهمتر از هر چیز دیگری است. سخنرانی خود را برنامه ریزی کنید و کلمات کلیدی را که می خواهید در سخنرانی خود ذکر کنید روی یک کاغذ یادداشت کنید، متن سخنرانی خود را آماده کنید. اما از این متن در تمرینات خود استفاده کنید. در حین صحبت کردن، سخنرانی خود را با نگاه کردن به کلمات کلیدی خود بیان کنید. خواندن کل سخنرانی خود از روی متن باعث می شود استرس بیشتری به شما وارد شود و یک سخنرانی خسته کننده برای مخاطب ارائه دهید.

3- تمرین

ارائه خود را از قبل در مقابل آینه یا در مقابل افرادی که دوست دارید و با آنها احساس راحتی می کنید، تمرین کنید. خواهید دید که به لطف تمرین می توانید زبان بدن، صدا و حرکات دست خود را بهتر کنترل کنید. مطمئن شوید که مجریان، سخنرانان و مربیان موفقی که مورد تحسین شما قرار می‌دهید، حتماً قبل از هر یک از ارائه‌هایشان، از قبل تمرین کرده باشند.

4- ریتم صحبت کردن و لحن صدای خود را تنظیم کنید

سعی کنید هنگام صحبت کردن، ریتمی پیدا کنید. هنگام ایجاد سخنرانی خود، از استفاده از جملات بسیار طولانی خودداری کنید. از جملات کوتاه و واضح استفاده کنید و هر از گاهی نکات کلیدی را برای یک سخنرانی تاثیرگذار تکرار کنید. می توانید با استفاده از جملات پرسشی بدون پاسخ، طنز، داستان های کوچک و استعاره های گاه به گاه، روایت خود را غنی کنید.

ریتم صحبت کردن شما نباید خیلی سریع و ثابت باشد. قبل از رفتن به موضوعات جدید کمی استراحت کنید و به گفتگوی خود ادامه دهید. صدای شما نباید همیشه در یک لحن باشد. می توانید لحن صدای خود را بر روی نکاتی که می خواهید بر آنها تأکید کنید تأکید بیشتری کنید. برای یک مکالمه خوب، تنفس خود را نیز کنترل کنید. هماهنگ نگه داشتن ریتم تنفس و صحبت کردن به جریان بهتر گفتار شما کمک می کند.

5- از صحنه / سکو به خوبی استفاده کنید

ایستادن در یک مکان هم هیجان شما را افزایش می دهد و هم شما را محدود می کند. بنابراین سعی کنید تا حد امکان از فضایی که به شما اختصاص داده شده استفاده کنید. حرکت. اگر در یک اتاق جلسه کوچک یا پشت میز صحبت می کنید، مطمئن شوید که زبان بدن شما موثر است. دست ها و بازوهای خود را حرکت دهید و مطمئن شوید که وضعیت بدن شما قائم است.

6- ارتباط چشمی با مخاطبان خود را فراموش نکنید

شنونده می‌خواهد به او اهمیت داده شود. اطمینان حاصل کنید که هم برای نشان دادن اعتماد به نفس و تسلط شما بر موضوع و هم برای اینکه شنونده احساس مهم بودن کند، تماس چشمی برقرار کنید. به یاد داشته باشید، سخنران خوب کسی است که بتواند ارتباط خوبی با مخاطبان خود برقرار کند.

7- از فناوری به درستی استفاده کنید

با تمرکز بر مخاطبان خود صحبت کنید، نه اینکه به اسلایدهای خود نگاه کنید. اسلایدهای شما فقط ابزاری هستند که می توانند از شما پشتیبانی کنند. اسلایدهای شما باید شامل گرافیک، تصاویر و آمار باشد نه کلمات، مردم وقتی چیزی جلوی آنها نوشته شده باشد به حرف شما گوش نمی دهند و به آنچه نوشته شده توجه می کنند. اما صحنه مال شماست و هدف از حضور آنها شما هستید!

8- از اشتباه کردن نترسید

اشتباه کردن بسیار طبیعی است. ممکن است ریموت ارائه از دست شما بیفتد، ممکن است کلمه ای را اشتباه بگویید و غیره. اینها چیزهای بسیار عادی هستند. در چنین شرایطی، تصحیح اشتباه خود به راحتی و بدون وحشت، شنونده شما را راحت می کند و به او کمک می کند تا ارتباط بهتری با شما برقرار کند.

7 عادت برای رهبری موثر

حتما بخوانید : ایفای نقش در رابطه
چناچه در این مطلب کلمه ای یا حروفی استفاده شده است که از نطر شما مشکل دارد در قسمت نظرات به ما اطلاع دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا